Sunday, March 21, 2010

SebUaH kApAl LaYaR KaRaM

sangkar perasaan yang masih berkunci. aku bangkit seawal 5pagi. waktu solat fajar 6:02 pagi.pagi yang masih lagi gelap. umpama matahari meminjamkan panas teriknya pada masa manusia masih nyenyak. Panas. ku kumpul kudrat berisikan nota semalam yang kutanam dalam memori dan hati. Entah kenapa dengan sikapku. kata orang itu tandanya jiwa kacau. gelap waktu pagi beransur cerah, aku melihat dari dalam ke luar jendela, burung gagak menganguk-angukkan kepala. dua ekor itu cuba mengajakku terbang bersama.

Enggan aku itu bukanlah sengaja, namun Tuhan menetapkan kita supaya berjalan, dan bukannya terbang. aku menunggang masa yang semakin hampir dengan kematian. perjalanan aku masih jauh beribu batu. "you have to visualise your future five years to come!", Prof Dr Raja Asiah Balqis menasihatiku, suara perlahannya dan menekan menusuk kabul yang masih lagi keliru. "Allah knows best, Spent your time to study because of Him and for the sake of Ummah", tambahnya, Prof benar-benar serius.

"Aku masih bermimpi?" , sambil menepuk pipi dan mengelengkan kepala beberapa kali. Namun kaki yang kusangka bisu rupa-rupanya bisa pula bercakap. si kaki menjawab aku di alam nyata, otak yang menafsirkan reaksi kaki, terus menjentik khayalan lama ku. kaki mu menyentuh lanta;tafsir otakku . dan aku sedar, aku benar-benar di alam nyata. ini bukan mimpi. bukan mengapa, susah untuk seorang aku ini percaya satu realiti yang tidak pernah terlintas difikiran.

Allah itu Maha Mengetahui apa yang terbaik. bertaqwa kepada Allah dengan sebenar-benar taqwa. berjuang memelihara maruah dan mempertahankan empunya badan dari kerosakan. kerna, Allah sayang pada Kita semua~


At-Talaq [2] ……dan sesiapa yang bertakwa kepada Allah (dengan mengerjakan suruhanNya dan meninggalkan laranganNya), nescaya Allah akan mengadakan baginya jalan keluar (dari segala perkara yang menyusahkannya),

At-Talaq [3] Serta memberinya rezeki dari jalan yang tidak terlintas di hatinya dan (Ingatlah), sesiapa berserah diri bulat-bulat kepada Allah, maka Allah cukuplah baginya (untuk menolong dan menyelamatkannya). Sesungguhnya Allah tetap melakukan segala perkara yang dikehendakiNya. Allah telahpun menentukan kadar dan masa bagi berlakunya tiap-tiap sesuatu.


written by: Raja Mohamed Zulzaim Al-Mawdudi bin Raja Husni

No comments:

Post a Comment

MY STORY