Thursday, March 26, 2009

Halaqah Ustaz Emran

Menjadi rutin ku setiap minggu untuk menghadiri usrah di sini. Usrah ini dipanggil Halaqah Ustaz Emran. Kalau di cfs iium ni, sape la yg x kenal ust Emran, bkn disini sj tp kt iiu gombak, iiu kuantan mahupun sekitar kl. Ust berasal dari Perlis, mempunyai seorang isteri yang bertugas sabagai Doktor Pakar Patologi di Hospital Kuala Lumpur dan juga merupakan seorang pendakwah bebas yang digeruni. Beliau mempunyai 2 cahaya mata, anak perempuan ust berumur 25 tahun yang sekarang mengikuti housemenship di HKL sbg pelajar perubatan dr universiti di Indonesia , manakala anak lelaki ust berumur 11 tahun yang masih belajar di sekolah rendah. Ust dan isterinya merupakan lulusan Universiti al-Azhar,Mesir. Aku mula mengenali ust apabila ust mengajar ak Quranic Language semasa sem 1. Sem 2 plak ak diajar oleh seorang ust y juga terkenal, iaitu ust Ahmad Fuad Azam yang merupakan pengasas Hamas di Malaysia.

Bercerita ttg Halaqah UE, ia mempunyai keahlian dalam 20 lebih ahli. Al-maklumlah, di iiu ni byk sgt usrah, xtau nk pilih yang mana satu. Act, mengapa ak masuk prog ni yer? di universiti ni bkn mcm kt sekolah, tiap2 minggu ust akn bg tazkirah, tp kt sni its depends on ourselves. Kt u ni ada 2 hala, termasuk iiu, 1 hala nk ikt geng2 g masjid n 1 grup lg ikt geng2 lagho!Nabi SAW ada mengingatkan kita, kalau kita x mengikuti prog agama cm ni, hati kita akn ada titik2 hitam!nauzubillih na min zalik...astaghfirullah...

Dgn mengikuti prog sebegini ada malaikat2 khas yang akan memanyungi majlis tersebut dgn sayap2 mereka sambil berdoa kpd Allah akn RahmatNya keatas hamba2Nya.Allah juga tlh berjanji utk mengantikan semula masa yang diluangkan semasa majlis tersebut dgn perkara lain yng semestinya memberikan kita faedah.Sebagai contoh, urusan kerja n belajar menjadi mudah.

” Menuntut ilmu itu diwajibkan ke atas setiap muslim lelaki dan perempuan.”

” ….Allah meninggikan darjat orang yang beriman di antara kamu dan orang yang diberikan ilmu pengetahuan agama (dari kalangan kamu) beberapa darjat……”

Halaqah ue juga mmbrkn ak panduan sebagai muhasabah tarbiah dlm perjalanan ku utk mencari husnul khatimah dan sebagai manusia bergelar as-syahid:

1.Akidah yang jelas/lurus
2.Ibadah yang betul
3.Akhlak yang 'solid'/'khuluk'
4.Fikiran yang berwawasan
5.Badan yang kuat
6.Berjihad3x melawan hawa nafsu
7.Mampu berusaha
8.Tamak waktunya
9.Bersistem hidupnya
10.Bermanfaat kepada orang lain

menghadiri prog sebegini akan mengingatkan kita akn 'our true responsibility on Earth'.
Agak2nya apakah dua tanggungjawab utama kita as human on this Earth? pertama, pengabdi n kedua, pemakmur. Nampak mudah tp sukar utk kita buat n jaga dua benda ni.
Pengabdi...kita ni HAMBA kepada ALLAH YANG MAHA ESA.Kita mesti buat apa yang disuruhNya n meninggalkan apa yang dilarangNya.Act, Kita mesti bersyukur kpd ALLAH kerna melahirkan kita ke dunia dalam Islam.Tp, xsume ada bende ni.mengapa? cube kt lihat, ada org itu, atas nama shj Islam tp dia x pnh mengamalkan ajaran Islam .sunggh rugi grup ni di dunia n akhirat.

Pemakmur, kite mesti menghidupkan bumi ALLAH dgn perkara2 yang berfaedah yang x merosakkan bumi ini.kalau kite lht skang ni byk bende y berlaku mcm percemaran n etc.Ramai yang buat endah x endah bende ni. So, kite sbg muslim tunjukkanlah yng kite ni sensitif akn perkara ni.

” Dan Dialah yang menghidupkan dan mematikan, dan Dialah yang mengatur pertukaran malam dan siang. Maka apakah kamu tidak memahaminya ? “

” Dan sesungguhnya Kami jadikan untuk neraka Jahanam banyak dari jin dan manusia yang mempunyai hati yang tidak mahu memahami dengannya (ayat-ayat Allah), dan mempunyai mata yang tidak mahu melihat dengan (bukti kekuasaan Allah) dan mempunyai telinga yang tidak mahu mendengar dengannya (ayat-ayat Allah). Mereka itu seperti binatang ternakan, bahkan mereka lebih sesat lagi. Mereka itulah orang yang lalai.” Surah al-A’raf ayat : 179

saya ingin menyeru kpd kalian n myself tuk mnjd mukmin y berguna..ingat lah kita ni manusia y dalam bahasa arab nye ialah al-insan, root word da nasia yang bererti lupa..maka sentiasalah berpesan2 kearah kebaikan kerana kita hidup di dunia(root word:hina) ini yang penuh onak dan duri.Wallahualam.

No comments:

Post a Comment

MY STORY